Zapoznaj się z funkcjonowaniem naszej biblioteki
Godziny pracy biblioteki
Biblioteka jest instytucją, która samym swoim istnieniem świadczy o rozwoju kultury. Jest ona bowiem skarbnicą piśmiennictwa, przez które człowiek wyraża swój zamysł twórczy …” Jan Paweł II
WTOREK – 10.45 – 12.35 (lekcja 3 i 4 + przerwy)
ŚRODA – 10.40 – 11.45 (lekcja 4 + przerwa)
CZWARTEK – 10.40 - 11.45 (lekcja 4 + przerwa)
Roczny plan pracy
- udostępnianie zbiorów biblioteki
- przysposobienie czytelnicze uczniów
- propagowanie czytelnictwa
- udostępnianie księgozbioru podręcznego oraz czasopism w kąciku czytelniczym – wypożyczanie zbiorów biblioteki jako pomocy naukowych na lekcje do poszczególnych klas
- wypożyczanie książek nauczycielom, pozostałym pracownikom szkoły
- wypożyczanie książek uczniom klas I – VI ( zwrócenie uwagi na czytelnictwo literatury popularno-naukowej)
- organizowanie lekcji bibliotecznych , zajęć w ramach realizacji ścieżki międzyprzedmiotowej „Edukacja czytelniczo-medialna’’
- udzielanie indywidualnych informacji i porad uczniom i nauczycielom korzystającym z biblioteki
- pomoc w wyborze lektury
- rozpoznawanie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych
- kształtowanie u uczniów dociekliwości poznawczej oraz umiejętności samodzielnych poszukiwań
- organizacja plebiscytów, wystaw, gazetek, imprez czytelniczych, konkursów
- organizacja spotkania z autorem książek dla dzieci –
- doskonalenie warsztatu pracy – nowości wydawnicze i metodyczne według potrzeb 1 raz w miesiącu według potrzeb rok szkolny rok szkolny
- udostępnianie zbiorów – statystyka
- ewidencja zbiorów – klasyfikacja, katalogowanie, pieczętowanie zakupionych woluminów
- zakładanie kart książek i kart katalogowych
- prowadzenie rejestru ubytków – aktualizacja kartoteki czytelników – sporządzanie wykazów czytelnictwa
- prowadzenie dziennika bibliotecznego
- opracowywanie sprawozdań z działalności biblioteki, półrocznych i rocznych.
Regulamin
- Przy zapisie zgłaszający się powinien zobowiązać się do przestrzegania regulaminu.
- Uczniowie wypożyczający książki winni pozostawić w szatni wierzchnie okrycia, zaś torby szkolne przed salą biblioteczną.
- Jednorazowo można wypożyczyć trzy woluminy.
- Okres wypożyczenia książki z działu lektur nie może przekraczać czterech tygodni.
- Książki naukowe wypożycza się na okres nie dłuższy niż jeden tydzień.
- Istnieje możliwość przedłużenia terminu zwrotu wypożyczonego woluminu, jeżeli nie ma zapotrzebowania ze strony innych wypożyczających.
- Na prośbę czytelnika można zarezerwować książkę, która jest aktualnie wypożyczona.
- Przeczytane woluminy powinny być natychmiast zwrócone do biblioteki, gdyż czekają na nie inni czytelnicy.
- Czytelnicy zobowiązani są do przestrzegani ustalonych terminów wypożyczeń.
- Z księgozbioru podręcznego można korzystać wyłącznie na miejscu w czytelni.
- Nauczyciel bibliotekarz udziela informacji o książkach, pomaga w doborze literatury.
- Wypożyczone książki należy chronić przed zniszczeniem i zagubieniem. Czytelnik przed wypożyczeniem powinien zwrócić uwagę na ich stan i zauważone uszkodzenia zgłosić nauczycielowi bibliotekarzowi.
- Czytelnik który zgubi lub zniszczy książkę lub inne dokumenty ze zbiorów bibliotecznych, musi odkupić taką samą książkę lub inną, wskazaną przez nauczyciela bibliotekarza pozycję o wartości odpowiadającej aktualnie antykwarycznej cenie pozycji zagubionej (zniszczonej).
- Wypożyczone książki i inne rodzaje zbiorów bibliotecznych muszą zostać zwrócone do biblioteki dwa tygodnie przed końcem roku szkolnego.
- W przypadku zmiany miejsca pracy lub szkoły czytelnik zobowiązany jest przed odejściem rozliczyć się z biblioteką.
- Osoby nie przestrzegające postanowień niniejszego regulaminu, mogą być w szczególnych przypadkach pozbawione prawa korzystania z biblioteki szkolnej.
Wykaz lektur
Klasy 1 - 3
Hans Christian Andersen – Baśnie (wybór);
Władysław Bełza – Kto ty jesteś? Polak mały!;
Jan Brzechwa – Akademia Pana Kleksa;
Wanda Chotomska – Legendy polskie;
Maria Konopnicka – O krasnoludkach i sierotce Marysi (fragmenty);
Hugh Lofting – Doktor Dolittle i jego zwierzęta;
Astrid Lindgren – Dzieci z Bullerbyn;
Kornel Makuszyński – 120 przygód Koziołka Matołka (księga I);
Alan Aleksander Milne – Kubuś Puchatek;
ks. Jan Twardowski – Patyki i patyczki;
Julian Tuwim – Wiersze dla dzieci: Lokomotywa, Słoń Trąbalski;
Inne wybrane utwory klasycznej literatury dziecięcej polskiej i światowej.
Klasa 4
Carlo Collodi – Pinokio,
Clive Staples Lewis – Opowieści z Narnii, cz. I: Lew, Czarownica i stara szafa,
Rudyard Kipling – Księga dżungli
Klasa 5
Lucy Maud Montgomery – Ania z Zielonego Wzgórza,
Henryk Sienkiewicz – W pustyni i w puszczy,
Ks. Jan Twardowski – Zeszyt w kratkę,
Mark Twain – Przygody Tomka Sawyera
Klasa 6
Wiktor Gomulicki – Wspomnienia niebieskiego mundurka,
Irena Jurgielewiczowa – Ten obcy,
Józef Ignacy Kraszewski – Stara baśń,
Kornel Makuszyński – Szatan z siódmej klasy,
Edmund Niziurski – Sposób na Alcybiadesa,
Alferd Szklarski – Tomek w krainie kangurów,
Juliusz Verne – W 80 dni dookoła świata,
Stanisław Lem – Bajki robotów.
Innowacja pedagogiczna
Uzasadnienie innowacji
Inspiracją do opracowania innowacji wychowawczej pt.: „Twórczość własna jako motywacja do czytania”stała się obserwacja współczesnej rzeczywistości, której wyznacznikiem jest kultura obrazkowa, narzucająca odbiorcy gotowe treści. W rezultacie pozbawiająca tegoż odbiorcę radości tworzenia, refleksji, przeżywania. W dobie daleko posuniętej komputeryzacji wszystkich dziedzin życia, łatwego dostępu do radia, telewizji, czasopism, Internetu, młody człowiek bombardowany jest nieustannie treściami, które zniekształcają obraz świata, człowieka i podstawowych wartości oraz prowadzić mogą do uzależnienia od mediów. Często w przekazach medialnych pomijana jest sfera wrażliwości, refleksji, empatii, co powoduje niechęć do wysiłku umysłowego, do systematycznego czytania, trudności w rozumieniu tekstu. Książka dziś została odsunięta na plan dalszy a potrzeba czytania zajmuje dalekie miejsca na listach potrzeb.